Ga voor de wormen

Mocht u ooit voor de keuze komen te staan om een bord gefrituurde sprinkhanen  te eten dan wel een bord gekruide wormen, kies dan liever voor dat laatste.
Tijdens de nacht voor kunst en wetenschap kreeg ik de kans om beide te proberen. Er stond een lange rij voor het buffetje in de bibliotheek maar we troffen  een kennis die er gezellig bij kwam staan en de tijd was zo om.
Vanwege de enorme belangstelling mocht iedereen maar  één van de drie gerechtjes proberen, dus ik vroeg om een sprinkhaan in de rotsvaste overtuiging dat R haar mini-wormenloempiaatje niet zou opeten. Inderdaad hoefde ze al niet meer toen ze een stukje van de korst had weggeknabbeld en uitzicht kreeg op de wormenvulling.
De sprinkhaan, zo legde de kokkin uit, is bijna  helemaal eetbaar, kopje en pootjes ook,  alleen de vleugeltjes moeten eraf.  Ik peuterde dus wat aan de vleugels, veegde de stukjes aan mijn servet en stelde mij voor dat ik een garnaal met pootjes in mijn mond stopte.  Vies was hij niet. Maar echt lekker eigenlijk ook niet, hij smaakte vooral heel erg naar frituur. En verder was er een overweldigend mondgevoel. Aanvankelijk kon je spreken van een niet onaangename knapperige sensatie maar geleidelijk aan had ik toch vooral een mond vol schilletjes die maar niet weg wilden. De wormenhap erachteraan voelde weldadig, het was een mals hapje, de vulling voelde een beetje als rul gehakt en de smaak was helemaal niet gek.  De wormen waren gewoon beter klaargemaakt, zo stevig gekruid dat het vertrouwd voorkwam, maar hoe een meelworm smaakt weet ik dus nog niet precies.

Hierna besloot ik nog maar een frambozensmoothy te nemen omdat ik het gevoel bleef houden dat de sprinkhaan dwars in mijn slokdarm zat. Dat hielp echter niet,  het gevoel bleef  de hele avond. Later die nacht, tegen enen,  heb ik nog even overwogen om bij het universiteitsmuseum een stukje kangoeroevlees van de barbecue te nemen om dat onwillige insect naar beneden te dwingen maar het vlees rook onfris. Ik werd een Beetje naar van de geur en de sprinkhaan leek weer naar boven te willen kruipen. Op zulke momenten kun je maar het beste een stukje gaan fietsen door de nacht.
Thuis een flinke pot venkelthee gezet, dat is ook altijd goed.

Dit bericht werd geplaatst in avontuur, eng, groningen, lekker, vies en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Ga voor de wormen

  1. Laurent zegt:

    Nuttige informatie. je weet maar niet wanneer we in een permanente voedselcrisis geraken.

  2. Heerlijk!
    En dan bedoel ik meer je verhaal dan de etenswaren. Vooral het weer naar boven willen kruipen van die sprinkhaan doet het heel goed. 🙂

  3. Sjoerd zegt:

    Ach, een pot thee is veel gezonder dan al dat (on)gedierte.

  4. lien zegt:

    Mocht ik ooit de kans krijgen het te proberen, na dit stukje van jou hoef ik écht niet meer. Geen sprinkhaan en geen wurm.

  5. Ik heb ook een hekel aan stukjes of pitjes in mijn mond, dus ik voel helemaal met je mee.
    Je kunt er wel nachtmerries van krijgen over tientallen sprinkhanen die zich vanuit je slokdarm een wegzoeken naar je mond en neus. Brrrr.

  6. Irene zegt:

    In Thailand probeerde ik eens gefrituurde maden, dat was het ook niet helemaal. Wat waren het voor wormen, weet je dat ook? Gewone lokale regenwurmen of was het iets exotisch? Die sprinkhanen en dat kangaroevlees zullen wel geïmporteerd zijn.

  7. ria zegt:

    Ik proefde dus een paar weken geleden gebakken meelwormen op de neven en nichtendag. Die smaakten ook vooral naar de olie en verder niks, het zullen nooit exclusieve hapjes worden hoor, smaakt gewoon nergens naar al die vieze beesten.

  8. Margo zegt:

    Gatverdegatverdegatver!!! Ik ga nog liever dood dan dat ik wormen of sprinkhanen eet! Zelfs voor geen miljoen! Even doordenkend … alleen als ik iemands leven ermee zou redden zou ik dat eten. En dan alleen als ik die persoon waardevol genoeg vind. En dan zal hij/zij er de rest van zijn leven voor betalen. 🙂

Geef een reactie

