Even stil jongens

Gisteren heb ik mijzelf maar even aangesteld als hoeder van de stilte. Verleden jaar was het onbedoeld  misgegaan, ik was eenvoudig vergeten dat het vier mei was. En ik niet alleen, R was weer eens langs gekomen met haar sax om  lekker thuis te oefenen want in dat studentenhuis voelt ze zich toch iets minder vrij. Ik zat te rommelen in de tuin en genoot van de rustige avond, een heerijke en buitengewoon rustige avond, pas om kwart over acht realiseerde ik me dat het vier mei was en dat R al zeker een half uur zat te spelen. Nog een geluk dat ik er altijd op gehamerd heb dat toeteraars steevast  controleren of de ramen dicht zijn.

Dit jaar had P na veel afspraken afzeggen en verschuiven de repetitieavond op vrijdag kunnen vaststellen met zijn groepje en pas een dag tevoren beseften we dat het vrijdag vier mei zou zijn. Dat groepje kan af en toe een behoorlijke hoop geluid produceren, alleen al de zanger kan als hij er lekker in zit de glazen in de kast laten trillen. Nu beginnen ze natuurlijk altijd heel rustig met koffie maar voor de zekerheid ben ik er ook maar even bij gaan zitten. We kregen het in die beladen minuten voor de stilte als muziekmensen vanzelf over the last post. Dat lijkt een eenvoudig deuntje maar wie kent het uit zijn hoofd?  Samen probeerden we het te neuriën en elkaar aanvullend en verbeterend kwamen we tot iets wat erop leek maar het was het net niet helemaal. Tegen achten toch maar even mijn laptop aangezet zodat we heel zeker wisten wanneer het moment was aangebroken.

We hebben  naar de stilte geluisterd, maar natuurlijk ook naar de Last Post, en we zaten er niet eens zo veel naast.

Dit bericht werd geplaatst in muziek. Bookmark de permalink .

7 reacties op Even stil jongens

  1. Yak zegt:

    Ik schaamde me plaatsvervangend en licht zelfvoldaan omdat ik er wel aan had gedacht, over de buren die muziek op hadden staan.

    Bleek ik zelf boven nog muziek aan te hebben.

  2. Thérèse zegt:

    Mooi, Aargh als hoeder van de stilte. Ja, die Last Post, ik ben altijd weer bang dat zo’n knul opeens een fout nootje blaast…

    (PS Ik krijg opeens alle reacties die bij jou binnenkomen per mail. Kan jij dat ongedaan maken misschien? Ik zelf zie helemaal niks staan waar dat kan. Ik blijf wel graag geabonneerd op wanneer jij iets nieuws schrijft.)

  3. Thérèse zegt:

    O ik zie het al, sorry.

  4. Sjoerd zegt:

    Hier was het doodstil, zelfs de televisie stond per ongeluk uit. Alleen die twee minuten zaten ergens in die stilte…

  5. Die twee minuten ben ik volgens mij nog nooit vergeten, en van de Last Post ben ik altijd weer onder de indruk.

  6. groninganus zegt:

    Bij het opstaan denk ik al aan die stilte. Ik zit de hele dag te dubben of ik naar het monument ga, of een monument, en ik voel me schuldig dat ik het niet doe. Ik vind het een bedrukkende dag, pas na de Last Post normaliseert het weer een beetje.

  7. We zijn zelfs om 20 uur in Turkije(21 uur plaatselijke tijd) aan het avondeten nog 2 minuten stil geweest. En dat met 5 kwebbelende personen.

Geef een reactie

