De tor in mij

Vannacht stapelde iemand grote aantallen flessen rode wijn op mijn bed, ik werd hevig opvliegerend wakker. Om even af te koelen, een plas te doen en een slok water te drinken kwam ik mijn bed uit. Op dat moment keek P even op zijn wekker hoe laat het was en daarbij ging het lampje van de wekker aan. Het gevolg was  een aanvaring met de kast.

U moet weten dat mijn ogen ’s nachts een beetje vreemd werken, als ik ze al open krijg dan zie ik erg slecht omdat er bij het ontwaken niet genoeg traanvocht in zit, meestal loop ik dus gewoon met dichte ogen naar het toilet en dat gaat eigenlijk altijd goed. Vannacht was het me gelukt ze tot spleetjes te openen, daardoor nam ik in de hoek van mijn blikveld vagelijk iets lichts waar, het bewuste wekkerlampje. Ik zag dat met mijn slaperige hoofd aan voor het streepje licht onder het rolgordijn in de andere hoek, (we laten dat altijd iets open omdat het anders te donker wordt) en ik stelde dus mijn koers 45 graden bij en knalde tegen de kast op.

Dat is precies wat insecten doen in het donker, die navigeren op de sterren en zien lantarenpalen aan voor sterren. Een ster die bijvoorbeeld links van je staat blijft altijd links van je als je rechtdoor vliegt, bij een lantarenpaal is dat anders, dus buigt het insect af en hij blijft afbuigen tot hij in de lamp zit. De tor in mij kan zich dat helemaal voorstellen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op De tor in mij

  1. Thérèse zegt:

    Oei oei, dat is helemaal niet leuk. Je stukje wel, maar de botsing met de kast helemaal niet. Is het erg pijnlijk?

  2. Sjoerd zegt:

    Ik kan het me voorstellen. Ik loop normaliter ook blindelings om een kast heen in het donker, maar als ik op een of andere manier word afgeleid gaat het ook geheid fout.

  3. Laurent zegt:

    Heee, dat wist ik niet van die insecten…

  4. Yak zegt:

    Toch zou zo’n insect heel goed door moeten hebben dat hij heel ver uit de buurt gevlogen is als een ster zo groot wordt 😉

  5. Jetskefotografie zegt:

    Je vertelt hiermee eigenlijk dat wij in het donker maar onbeholpen wezens zijn met of zonder traanvocht.

  6. hanscke zegt:

    Normaal kan ik met dichte ogen de weg door het huis goed vinden, maar als ik een paar weken weg ben geweest ben ik het spoor bijster, voor één nacht dan

  7. Hendrika zegt:

    En toen was je klaarwakker.

  8. Irene zegt:

    Als je nu maar niet ’s ochtends wakker wordt in de toestand van Gregor Samsa.

  9. Gelukkig hoef ik er ’s nachts zelden of nooit uit.

Geef een reactie

