Wat piept daar toch

Over onze wasmachine heb ik al eens vaker geschreven. Niet zonder reden, het was er eentje met karakter. Hij deed het als hij zin had en toegegeven, dat was meestal het geval maar op de meest onverwachte en ongewenste momenten werd hij nukkig. Dan deed hij niks, of hij wilde alleen spoelen. Of hij liet al zijn lampjes tegelijk knipperen en zei: F32! Of: Kraan dicht (terwijl die gewoon open stond). Je raakt eraan gewend, we hadden een beetje een haatliefde verhouding met het ding want als we hem dan weer een beetje hadden gewiegd, de zeef schoongemaakt en de stekker eruit gehaald en weer ingestoken, dan deed hij het vaak wel weer. En anders kwamen de mannen van de waswacht, die schroefden eens wat onderdelen los en weer vast, krabden zich achter het oor en gaven een college over wasmiddel. Daar was de machine ook wel gevoelig voor en dan was het weer goed en konden we weer een tijdje samen verder.

Natuurlijk komt er toch een moment dat de maat vol is en dat moment brak eergisteren aan.  Nadat de paaslogés vertrokken waren en ik met de berg lakens en handdoeken aan de gang wilde  begon het gedonder weer en deze keer had de machine er een boosaardig plezier in, hij wist niet van ophouden. Tientallen keren opnieuw aan- en uitzetten, alle programma’s proberen, de stekker, de zeef, wiegen, schelden, het mocht niet meer baten. De ene keer knipperden alle lampjes, dan weer gaf hij een foutmelding of begon hij over de kraan, maar wassen ho maar.
Ik rekende eens uit dat ik inmiddels tien jaar lang door de humeuren van dit apparaat getergd word en vroeg mij af hoe lang ik dat nog zou verdragen. Op dat moment viel er een folder in de bus met op de voorpagina een glimmende vrolijke werkwillige Bosch.
Vanmiddag heb ik afscheid genomen van de Bauknecht.

Oei, wat piept daar boven? De Bosch piept!!!!
Als hij klaar is. 🙂

Dit bericht werd geplaatst in huishouden en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Wat piept daar toch

  1. groninganus zegt:

    Ook ik heb een Bosch en die vertoonde een tijdje geleden van dergelijke kuren. Dat wil zeggen dat er niet of nauwelijks water in kwam. Wasmachinereparateur erbij, bleek het niet aan de machine te liggen, maar aan de kraan, die was kapot.

    Veel plezier met deze aanwinst!

  2. Thérèse zegt:

    Ja, het is wel herkenbaar, de kuren van een wasmachine. En je bent nog wel zo lief voor hem, wiegen zelfs..; ik scheld hem alleen eens krachtig uit, wat natuurlijk ook niet altijd helpt bij die eigenwijze krengen.
    Nou, ik hoop dat de nieuwe wat minder nukkig is en één piepje, dat moet wel mogen, vind ik.

  3. Nanos zegt:

    Mijn Bosch wordt volgende maand 25 jaar. Er zit maar één lampje op en hij zegt nooit wat. Piepen doet hij ook niet, wassen wel.

    • aargh zegt:

      Toen mijn bejaarde wascombinatie van Zanker, waarbij je met de hand alles in de centrifuge moest doen, werd opgehaald door mannen van de kringloop zei een van de twee: daar krijgt u spijt van mevrouw.

  4. Sjoerd zegt:

    Praat me er niet over, van alles heb ik al uit de pomp moeten slopen. Munten, haarspeltjes en ga zo maar door. En meestal stopt zo’n ding net als die vol met water en was zit.

  5. ria zegt:

    Ik klop het even af, maar die van mij doet nu ook alweer een aantal jaartjes alles wat ik vraag, zonder mankeren. Toch maar weer eens even die zeef doen nu je het zegt 😉

  6. Jetskefotografie zegt:

    Dat vind ik reuze knap van je, ik had het niet zolang volgehouden.
    Een Bauknecht wasmachine? Bosch klinkt vertrouwder.
    Nu heb je zeker ook 30 functies erop, waarvan je er maar 3 gebruikt. 😉
    Maar wel een lekker idee dat de machine het nu gewoon altijd doet…. tenzij het een “maandagprodukt” is.

  7. Laurent zegt:

    Mijn Bauknecht doet het nig steeds na 17 jaar.

  8. hanscke zegt:

    De naam Bau”knecht” zo wil toch niemand meer genoemd worden. Tijd voor een naamsverandering. De bosch gaat het vast veel beter doen.

  9. g2-3278749e79b9c9d48ff7f846bea8e557 zegt:

    Je kunt als wasmachine ook opgezadeld worden met net te veel intelligentie of net te weinig, het is maar hoe je het ziet.

  10. g2-3278749e79b9c9d48ff7f846bea8e557 zegt:

    Och wat een elegante gebruikersnaam vult WordPress in zeg! Nouja, ik kan in ieder geval weer reageren, want dat kon ik dus een tijdje niet.

  11. Yak zegt:

    En het is nu gecorrigeerd? (zou te mooi zijn om waar te bennen)

  12. Wij hebben sinds enige tijd een computergestuurde Miele. Die piept ook als hij klaar is, en dat blijft hij stug volhouden totdat ik (op advies van Aafje) de oranje knop heb ingedrukt, dan floept het deurtje open en is het weer heerlijk stil. En wassen, dokter , o lala … 🙂
    Veel was- en droogplezier gewenst!

Geef een reactie

