Iets over mijn armen

Eigenlijk is de zaterdagochtend voor hardlopen gereserveerd maar er moest gezeist worden bij de volkstuinen en een kans om na de winter de zeisvaardigheid weer een beetje op te krikken laat je je niet zomaar ontnemen.
Als een mes door de boter, zo ging het, of meer nog als een goede scherpe zeis door lang bros riet. Ik had de slijpsteen mee, af en toe even lekker klengklang langs het blad (wat een heerlijk geluidje is dat toch) en dan weer voort, zeisen klinken zeisen blinken ruischend valt het graan, van dat werk.
Het ging zo gesmeerd dat ik het hele veldje zomaar klaar had. Medeklussers die sloten aan het uithalen waren of wilgen aan het snoeien, voorspelden vol ontzag over mijn werktempo dat ik wel flinke spierpijn zou krijgen. Ik had zelf die verwachting vreemd genoeg helemaal niet, het voelde namelijk niet echt alsof ik iets deed. “Een goede zeiser”, sprak ik minzaam, “laat de zeis het werk doen”. Ik had dat wel eens iemand horen zeggen. Blijkbaar heb ik wat dat betreft vorderingen gemaakt, dacht ik er stilletjes achteraan.
Eenmaal thuis voelde ik natuurlijk toch wel wat. Maar het was de linkerarm die ik voelde. Nu ben ik links, maar de zeis is dat niet dus noodgedwongen zeis ik rechts. Harken daarentegen zijn onzijdige stukken gereedschap dus ik heb links geharkt, grote hoeveelheden riet,  en de harkspieren lieten zich niet wijsmaken dat ik de hark het werk had laten doen.
Dat ik toch wel iets had gedaan met de rechterarm merkte ik vanavond toen ik nog even de trombone pakte. Trombones zijn als alle muziekinstrumenten in principe rechtshandig, maar als je geen extra ventiel hebt kun je de schuif gewoon omdraaien en dan kan je er net zo makkelijk links op spelen.  Ik speel dus links, dwz dat ik links schuif. Maar dan houd ik hem rechts vast. En precies met die vasthoudspieren had ik blijkbaar gezeist. Nu snapt u dus dat ik maar zo weinig spierpijn heb, ik zeis met trombonespieren.

Dit bericht werd geplaatst in trombone, volkstuin en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Iets over mijn armen

  1. Sjoerd zegt:

    Haha, we zien wel, spierpijn komt meestal een dag later…

  2. ria zegt:

    Als ze maar af en toe ergens voor gebruikt worden, dan gaan ze ook niet zo snel pijn doen, denk ik. Mooi verhaal 😉

  3. groninganus zegt:

    Al die hannekemaaiers zaten vroeger thuis in Duitsland ook op de dorpsharmonie, vandaar dat hannekemaaier en blaaspoep synoniemen zijn.:-)

  4. R van InR zegt:

    Een slijpsteen? Dat is toch een streeksel! En wie deed het haren dan?

    • aargh zegt:

      Wetsteen moet ik eigenlijk zeggen, ik gebruik gewoon een steen. Bij een strekel zit het slijpmateriaal op een latje. Ik red het nog prima zonder haren, maar als het nodig mocht zijn dan ken ik iemand die een haarspit en -hamer heeft, en ook wel eens gebruikt.

  5. hanscke zegt:

    Dit is een mooi verhaal over ouderwets handwerk. Ik kijk altijd met bewondering toe hoe mensen dit schijnbaar moeiteloos kunnen uitvoeren

  6. Margo zegt:

    En je hinkte niet weg, dus had hè het goed gedaan!

  7. Thérèse zegt:

    Het lijkt mij ook zo gevaarlijk. Mij zou je zo’n ding niet in handen moeten geven, denk. Maar jij bent kennelijk een natuurtalent, zowel in zeisen als in trombone spelen. Goh en dan weer rechts terwijl je links bent, ingewikkeld ook nog. En heb je wel spierpijn als je hard gelopen hebt?

  8. Laurent zegt:

    “Een goede zeiser”, sprak ik minzaam, “laat de zeis het werk doen”. Dat is volgens mij zo’n uitspraak die bij bijna elk handwerk gedaan kan worden.

    ‘Een goede violist laat de viool het werk doen’
    ‘Een goede golfer laat de golfclub het werk toen’
    ‘Een goede timmerman laat de hamer het werk doen’
    ‘Een goede katoenplanter laat de slaaf het werk doen’
    ‘Een goede prostiuée…’oh pardon.

  9. Laurent zegt:

    Hm, beetje rare grap eigenlijk die laatste, excuses.

  10. Wat een jaloersmakende blessures … heerlijk! 🙂

  11. Hendrika zegt:

    aargh, je ben een vrouw met (spier)ballen ;-).

Geef een reactie

