Zielen

Mormonen hebben in januari de ouders van Simon Wiesenthal gedoopt, zo bleek onlangs. Het Simon Wiesenthal instituut in Los Angeles heeft woedend gereageerd want het is tegen de afspraken om aan zielen van holocaustslachtoffers te komen. De verantwoordelijke mormoon heeft een reprimande gekregen, het zal niet meer gebeuren. Maar  met de zielen van mijn voorvaderen en -moederen mogen ze sollen wat ze willen.
Ik vind het allemaal een beetje morbide maar eigenlijk ook wel lachwekkend, het doet denken aan de handel in dode zielen  uit het vermakelijke boek van Nicolaj Gogol.
Mensen die genealoogisch onderzoek doen  komen onvermijdelijk op zeker moment bij de mormonen terecht want hun zielenarchief is enorm, beste kans dat je betbetbetovergrootmoeder er ongevraagd in is gestopt en door hen is gedoopt.

Nu vernam ik deze week via Harry dat je bij facebook ergens kunt aangeven dat je geen toestemming geeft voor het gebruik van je foto voor bijvoorbeeld reclamedoeleinden, ook bij eventuele facebookwijzigingen in de toekomst.  Ik heb dat aangeklikt want ik houd mijn hoofd graag voor mezelf. Nu zou ik eigenlijk ook wel graag willen dat er ergens zo’n knopje was voor je ziel. Niet dat ik denk dat mijn ziel na mijn dood nog ergens te vinden is hoor, maar ik houd dat graag ook zo.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Zielen

  1. Thérèse zegt:

    Ja, omdat ‘mijn Hans’, echtgenoot, niet te verwarren met jouw Hans, ook aan genealogie doet, wist ik wel, dat de mormonen een enorm archief hebben, maar dat ze lukraak iedereen doopten, behalve dan…wist ik weer niet. En ook niet waarom ze dat doen. Zouden ze iedereen een plaatsje in ‘hun’ hemel gunnen? Dat is dan weer genereus.
    Wel krijg ik plots zin om dat boek van Gogol te gaan lezen.

  2. Ik vind het maar een belachelijk procedé. Bedoeling is waarschijnlijk van de Mormonen een zo groot mogelijke club te maken, maar mij niet gezien.

  3. Rare jongens, die mormonen. Voor hen is blijkbaar niets heilig.
    Is die Mitt Romney trouwens ook geen mormoon …? Daar had ik ’t toch al niet zo op.

  4. catthysplace zegt:

    hmmmmm afblijven zeg ik
    Mijn ziel is van mij en daar helpt zielewassing na mijn verscheiden echt niet op en van mijn portretten ,moeten ze ook afbblijven.
    Helaas denkt Google met zijn diensten en zijn Picasafotosite daar heel anders over en ook Twitter houdt er heel eigen persoonsregels op na hoorde ik vandaag. Het internet is en blijft Big Brother en dus uitkijken waar ze wel en niet mee aan de haal mogen gaan.

  5. Lars Sanders zegt:

    Dat van Wiesenthal wist ik nog niet, ik vind het zelf wel een vermakelijk idee. Als ik mij om wat voor obscur reden dan ook tot Mormoon bekeer mijn al dan niet overleden familieleden automatisch meebekeren. De reactie van mijn nog levende ouders zal niet mals zijn.

  6. Jetske zegt:

    Je bent nu al beroemd en ik denk dat je na je dood wereldberoemd wordt door je manier van schrijven…
    Ik ben al gedoopt en dat kan maar één keer, dus ik zit veilig. 😉

  7. uitwijkpost zegt:

    Dat is waar ook, ik ben ook gedoopt. Zou een mens zich kunnen ‘ontdopen’?

  8. Margo zegt:

    Ik stond nog verkeerd ingelogd, dat was ik hierboven! 🙂

Geef een reactie

