Een vies en akelig verhaal

Er is veel onrecht in de wereld. Hans geeft daar zo zijn eigen uitleg aan: “Als ik niet van de rijken krijg dan neem ik van de armen”. De brokjes zijn op rantsoen want we zijn bang voor blessures als hij op schoot wil. Maar het werkt niet echt.

Vanmiddag kwam hij weer eens likkebaardend binnen na een wandelingetje. Hij ging tevreden op een krukje voor het raam zitten om langzaam in slaap te vallen terwijl hij naar de merel keek, tot we ineens de bekende klokkende geluiden hoorden. Ik was er net te laat bij, maar hij had keurig over het randje van de kruk gekotst. Op de grond lag een propje grijze prut.
Toen ik met een stukje keukenrol kwam om het op te vegen zag ik dat wat daar lag een complete muis moest zijn. Hij had hem blijkbaar haastig opgeschrokt, de kop en een stukje schouderpartij waren nog helemaal heel, oogjes, snorren, oortjes, alles zat er nog aan. Dat is toch anders dan wat ondefinieerbare harige brij.
Erg vind ik dat, eigenlijk zelfs een onvoorstelbaar drama. Doe je als muis alles wat je maar kunt om twee weken met siberische koude te overleven, al je kinderen zijn al bevroren en je neven en nichten ook, ruik je de  verlossende dooi in de lucht, komt er zo’n vuile dikzak voorbij om je even doormidden te bijten, in te slikken en uit te kotsen. Om misselijk van te worden toch!
Ik heb hem een goeie preek gegeven, hij nam niet de moeite om te reageren.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Een vies en akelig verhaal

  1. ria zegt:

    Hahaha, prachtig 🙂
    Ik kan er de lol wel van inzien hoor.

  2. Sjoerd zegt:

    Tsja, wat zou jij doen als je Hans heette…

  3. Wenz zegt:

    Hè bah. Dat Hans dan nog zo aardig is zó goed te kauwen dat jij helemaal niet meer kunt zien dat die arme survival-muis op de valreep opgeslokt is!

  4. Afra zegt:

    Was het wellicht een diepvriesmaaltijd, vergeten te ontdooien voor het eten. Dat wil wel zwaar vallen zo midden in de winter.

  5. Irene zegt:

    Toch is dat het principe waar onze hele wereld op draait. Als de muis niet evolueert tot een nog slimmer dier dan Hans, sterft hij uit, en als Hans niet mee evolueert is hij het die uiteindelijk aan het kortste eind trekt. Of hij doet het zo goed dat hij straks in het kattenluik blijft steken en niet voor of achteruit meer kan, en dan is het ook afgelopen. Dat heet natuurlijk evenwicht. Het moet precies goed zijn en blijft eeuwig op het scherp balanceren.
    (ik weet dat zo goed omdat zich hier ook dagelijks de kattenluiktest voor mijn ogen afspeelt)

  6. Tja, als je zo’n dier op rantsoen zet, dan vraag je natuurlijk om problemen.
    Nog even, dan komt ‘ie weer met jonge vogeltjes thuis … ;-(

  7. Laurent zegt:

    Wat ik zo raar vind is dat die katten wel allemaal misselijk worden als ze zoiets opeten. Kunnen ze daar toch niet meer goed tegen dan?

    • aargh zegt:

      Nu moet ik het toch even voor Hans opnemen: hij komt erg vaak likkebaardend binnen maar hij kotst zelden. En als hij het doet dan gaat het meestal echt alleen om zijn eigen haar en wat gras in een gelig plasje.

  8. Thérèse zegt:

    Ik ken dat wel, hoor. En toen iedereen nog bij ons woonde, riep men altijd: “Hè Mam, er heeft een kat gekotst……” alsof het heel erg vanzelf sprak, dat ik dat wel zou opruimen. Maar dit vind ik wel erg van Hans, hoor! Hap, doormidden bijten en….bulp..er weer uit, BINNEN. Hans, foei!!!

  9. Jetske zegt:

    Op rantsoen zetten als baasje, zo worden jullie gelijk “beloond”.

  10. lien zegt:

    Hahaha, en dít was dan nog een muis die niet goed víel. Wie weet hoeveel van die ‘survivers’ verteerd en al via de normale weg naar buiten zijn gekomen..

  11. Ik denk dat elke katteneigenaar het jaarlijks enkele keren medemaakt. Dat kotsen dan, bedoel ik. Men zegt dat katten nu en dan eens moeten braken, omdat dat de maag zuivert.
    En dat van het doodbijten en opeten van de kleine dieren des velds, dat is ook iets waar we ons zullen moeten bij neerleggen. Onze Tijger bracht vroeger kleine konijntjes om het leven. Hij had die dan eerst beslopen, achtervolgd en vermoord op het voetbalveld aan de overkant van de straat en kwam die dan thuis smakelijk opeten. Leuk is anders, temeer omdat konijntjes van die onschuldige oogjes hebben. Nu is hij oud en bedaard en van dagen zat en stelt hij zich tevreden met eten uit blik en uit de hardekattenbrokjeszak.
    Die contradictie tussen rustig liggen spinnen voor de houtkachel (huisdier) en het genadeloos jagen op prooidieren (roofdier) blijft de eigenaar van de kat verbazen en misschien wel verontrusten. De felis catus is een dier dat in de loop der eeuwen is geëvolueerd tot een opportunist die van twee walletjes eet: het comfort van te mogen wonen in het warme en beschuttende nest van de mens én de luxe om ook nog eens ten volle zijn eigenheid van roofdier te kunnen botvieren.

    • aargh zegt:

      En dat is wat de kat is, Hans kan hier volledig mee instemmen. En hij vindt ons beklagenswaardige wezens maar hij is zo vriendelijk dat niet hardop te zeggen.

      • Onze Tijger spreekt wel tegen mij. En het is niet dat vertrouwde lieve miauwen, maar wel klaaglijk en deerniswekkend gejank. Ik vind het erg vervelend, want ik weet niet wat hij daarmee bedoelt. Vroeger deed hij dat niet, of toch veel minder; het is maar met het klimmen der jaren dat hij ons rechtstreeks aanspreekt. Ik pak hem dan eens vast en dan begint hij meteen te zuigen aan mijn hemd. Het kan iets te maken hebben met het feit dat wij een zolder hebben met een ‘uitklapbare’ trap. Hij is al enkele keren op die zolder geweest en dan installeert hij zich daar om te slapen. Waarschijnlijk omdat het daar rustig is. Normaal kan hij niet op de zolder en als hij onrustig is, is hij misschien wel op zoek naar die verborgen ruimte. Vreemd, hé?

  12. HansDeZwans zegt:

    Die katten van tegenwoordig, ze zijn niet meer dezelfde als vroeger.

Geef een reactie

