Inleiding tot het verhaal achter het verhaal

De nieuwe voorzitter van pedofielenvereniging Martijn heet Marthijn. Toeval natuurlijk, maar misschien toch niet voor honderd procent. Iedereen kent denk ik het verhaal dat er in Engelssprekende landen relatief veel tandartsen zijn die Dennis heten. Een beetje kennis of vertrouwdheid met een naam of een onderwerp vergroot de belangstelling daarvoor.  Als in de krant iets staat over een plek waar je ooit geweest bent dan lees je dat artikel, als je in het geroezemoes van een café iets opvangt over iemand die je kent dan volg je dat gesprek.

Zo kwam het dat ik dit weekend een onlangs verschenen boek kocht van een Nederlandse schrijver, hoewel ik mij na het lezen van de bestseller Bonita Avenue (wat een ontstellend vervelend boek toch weer!) had voorgenomen om nooit, nooit, noooooit meer een boek van een hedendaagse Nederlandse mannelijke schrijver te kopen.
ik kwam uit de goedkopebrillenwinkel met mijn nieuwe leesbril en wat kun je dan beter doen dan even de naastgelegen sympathiekste boekwinkel van Groningen binnenlopen. Niet met een speciaal idee maar gewoon omdat ik in de buurt was en het geluk had ook nog een leesbril bij me te hebben.

Meteen op een van de eerste tafels, de tafel met nieuwe aanwinsten neem ik aan, zag ik het boek liggen.  Het was de nieuwste roman van een schrijver waarvan ik nog nooit iets heb gelezen, hij heeft ook nog niet zo heel veel titels op zijn naam staan, komt niet voor op hitlijsten en de kans dat u hem kent schat ik dus ook niet heel hoog in.  Ik zag de naam en het plaatje op de kaft, haalde niet eens mijn leesbril uit de tas maar nam meteen een exemplaar van de tafel en kocht het.

Waarom? Heel eenvoudig, ik wist iets over de schrijver of over zijn boek. Er zit een verhaal achter en dat verhaal krijgt u morgen.

Dit bericht werd geplaatst in lezen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Inleiding tot het verhaal achter het verhaal

  1. Thérèse zegt:

    Dat boek Bonita Avenue heb ik ook gelezen, grrrrr……Mijn Hans (niet jouw kat) die redelijk veel TV kijkt en ik praktisch 0,00 had daar zoveel mensen enorm enthousiast over vertellen, dat hij onmiddellijk het boek voor mij kocht. Ik durf nu niet zo veel erover te zeggen, dat begrijp je. Het is een rareboekenwereld tegenwoordig. Dus ik ben heel nieuwgierig naar het verhaal achter het verhaal morgen.

  2. Sjoerd zegt:

    Ja zeg, moet ik morgen weer terug komen…

  3. groninganus zegt:

    Sjoerd, volgens mij deed je dat toch wel.:-)

    *Verheugt zich zeer op het vervolgverhaal dat komen gaat.*

  4. ria zegt:

    Leuk! Een vervolgverhaal 🙂

  5. Ha fijn, een verhaal doet het altijd goed in de donkere kersttijd.

  6. Irene zegt:

    Ja, al heb ik nog wel eens heimwee naar de tijd dat hier decemberfeuilletons en afwaskwastendrama’s stonden.

  7. Nanos zegt:

    Ik moet dus blij zijn dat ik Bonita Avenue niet gekregen heb van de goede sint. 🙂
    (Haal het van verjaardagslijstje af)

  8. Pingback: De rest, in één keer. | aargh

  9. Jan zegt:

    Laat ik Bonita avenue nou een fantastisch boek vinden!

Geef een reactie

