Generale

Eigenlijk had ik de rollade in de afwasmachine willen stoppen. Hij was namelijk vacuüm verpakt en het ecoprogramma van de vaatwasser schijnt te werken bij een temperatuur die tamelijk dicht bij de ideale temperatuur  voor slow-foodbereiding ligt. Ik had alleen geen idee op welk moment in het programma die temperatuur bereikt wordt en hoe lang die vervolgens zal worden vastgehouden. En slow moet dus wel lang genoeg duren.

Waarom eigenlijk rollade? Ja, ik vroeg me ook altijd af waarom de jaarlijkse rollade van de personeelsvereniging steevast een dikke week voor kerstmis wordt uitgereikt, maar nu weet ik het: men blijkt ervan uit te gaan dat je hem thuis in de diepvries doet. Als versfreak komt het gewoon niet in mijn hoofd op om eten in de diepvries te doen, net zomin als dat je het in bijvoorbeeld de vaatwasser zou stoppen.
Toch maar slow in de oven dus. Dat zou dan, volgens een recept dat ik vond, moeten gebeuren bij 90 graden, na even bruinbakken  in de braadpan. Also. Ik bakte de rollade rondom, legde hem, bestrooid met een uitgelezen kruidenmengsel in een vuurvast schoteltje van de juiste maat en plaatste hem in het midden van de oven die ik netjes van de standaardstand (190) omlaag bijstelde naar negentig graden. Daarna gingen we op ons gemak theedrinken, boekje lezen en nog even naar Tuinland (koopzondag) want daar verkoopt men het betere kattenvoer en de katten moeten natuurlijk ook eten met kerstmis. 

Thuisgekomen vielen me twee dingen op: het rook teveel naar kattenvoer en het rook  veel te veel naar rollade. De kattenvoerzak bleek flink lek, daar moest ik mee terug maar dat kan maandag wel. Een inspectie van de oven leerde dat die nu ineens (sinds wanneer?)afgesteld stond op 190 graden. Ik weet niet of hij dat zelf heeft gedaan of dat de katten eraan gezeten hebben, maar ik zie mijzelf die temperatuur nog naar beneden bijstellen, er was kortom iets raars gebeurd.
Snel haalde ik de nieuwe handige tang tevoorschijn waarmee men hete schotels uit ovens kan pakken zonder de vingers te branden, greep de schaal stevig beet en dacht in een flits dat het eigenlijk wel verstandig zou zijn om er ook even een ovenwant bij te pakken, maar het was al te laat. De fluttang kon het gewicht niet dragen, boog open en de schaal kletterde op de grond. Aan scherven. Braadvocht door de hele keuken gespetterd, rollade tussen de scherven.

O ja, er was ook nog een toetje. De originele  engelse custardvla (liefdevol bereid van volle melk, echt vanillestokje en verse eidooiers als bindmiddel) had ik buiten gezet om af te koelen. Deksel erop tegen de katten. Ik was hem een beetje vergeten en pannendeksels dichten blijkbaar niet goed af bij stortbuien.

Men zegt bij theater wel eens dat het geluk brengt als de generale repetitie een puinhoop wordt.  Als dus met kerst al die dochters en hun geliefden hier aan tafel zitten dan kunnen ze een geweldig kerstdiner verwachten.

Dit bericht werd geplaatst in katten, urmen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Generale

  1. Sjoerd zegt:

    Koken doe je met liefde, en niet door er tussenuit te gaan….

  2. ria zegt:

    Een verhaal om van te smullen 😉

  3. hanscke zegt:

    Oh wat ben ik blij dat ik dit lees en dat het bij mij geen werkelijkheid is. Zou ook zo maar kunnen. Inmiddels zal alles wel weer opgeruimd zijn, dus kan ik je geen sterkte meer wensen, of het zou met terugwerkende kracht moeten zijn. doe ik dat, want het zal vast een trope zijn geweest en tijdrovend om alles weer op te ruimen., met als resultaat niets. Ik wens je een smakelijke herkansing.

  4. Irene zegt:

    Een vegetarisch kerstdiner is toch ook gewoon veel lekkerder. Behalve dan dat van de katten uiteraard.

    • aargh zegt:

      Elk jaar eten we dus de week voor kerst rollade, daar doen we niks aan. Maar dan heb je er natuurlijk met kerst geen zin meer in. En E is vegetariër maar zo een die dan weer wel vis eet. We zullen zien.

  5. Je hebt van die dagen dat je (zeker achteraf bekeken) maar beter in bed kunt blijven. Dit was blijkbaar zo’n dag …

    • aargh zegt:

      Dat zou ik toch echt niet willen zeggen. We hebben heelijk tussen de hagelbuien door gewandeld bij Leek, en honger maakt zels een ietwat taaie rollade-zonder-saus zoet.

  6. Thérèse zegt:

    Och jee wat zou ik schrikken, maar jij blijft optimistisch. Het wordt vast héél goed met Kerstmis. De man met de Michelinsterren is al onderweg!

  7. Hendrika zegt:

    Achach, wat een keukenellende: heet vet op de vloer en scherven en rollade… . Het komt vast helemaal goed met het kerstdiner.

  8. Margo zegt:

    Ik moest een klein beetje lachen toen het deel van het toetje kwam. Sorry.
    Maar je praat alles goed, en zo is het, dit betekent een geweldig diner met kerst en een smakelijk verhaal over de generale.

  9. yak zegt:

    Als het bedacht was zou ik het niet geloven. Maar zo gaat dat in de echte wereld die trekt zich daar niets van aan

  10. Jetske zegt:

    Volgens mij ben jij er wel één voor het gebruik van een cateringbedrijf met kerst.

  11. groninganus zegt:

    Dus Hans en Jopie hebben niets gehad van die rollade?

Geef een reactie

