Flow

Toch zo lekker trombone gespeeld vandaag! Ik had vanmiddag les en tijdens die les gaat het lang niet altijd even goed. Vaak is het een erbarmelijk gestuntel en geklooi, dan struikelt de motoriek, verkrampt de adem, stijgt het bloed naar de slapen en stroomt het koude zweet me langs de rug. En dan vraag ik me af wat ik daar in vredesnaam sta te doen en waarom. 
Maar vandaag gebeurde dat dus allemaal niet, het ging vanzelf.

Ik heb een boek met duetten en als je er een beetje goed in zit is  het spelen van een mooi duet een hemelse ervaring. Zuiver samenklinken, mooi tegelijk aanzwellen in een crescendo, precies aanvoelen waar de ander gaat versnellen of vertragen, op de juiste plaatsen ademhalen zodat je goed uitkomt en dan heel mooi samen naar het einde toe vloeien. Volgen en gevolgd worden, een beetje als dansen met een partner die je helemaal aanvoelt. Of ja, ik hoorde daar al iemand gniffelen maar het heeft inderdaad bijna iets intiems, de klank van de instrumenten versmelt.
Als de nootjes niet dwars gaan liggen, als de toeter niet sputtert, als de zenuwen niet toeslaan dan is het heerlijk. Dan sta je ineens zomaar echt muziek te maken. Dat geeft weer moed voor maanden ploeteren.

Dit bericht werd geplaatst in lekker, muziek. Bookmark de permalink .

15 reacties op Flow

  1. Jetske zegt:

    En wie was de gelukkige duetspeler?

  2. Thérèse zegt:

    Oooooooooo *zucht* wat kan muziek toch mooi zijn……

  3. Laurent zegt:

    Ja, samen spelen is het mooiste dat er is als het goed gaat, en trekken aan een dood paard als het fout gaat 😀

  4. yak zegt:

    Ik gniffel bij voorbaat en voortdurend, quality of life noem ik dat (vandaag dan hè!)

  5. Sjoerd zegt:

    Ik kan er uren naar luisteren, maar zelf kan ik de maat niet houden…

  6. Soms … als ik zo’n lyrisch stukje lees bij voorbeeld …
    Soms zou ik ook wel muzikaal willen zijn …
    Maar het zit er niet in, en het zal er ook wel nooit meer uit komen, vrees ik.

  7. ria zegt:

    Ja, als ik dit lees denk ik ook, ‘ik wil ook toeteren’. 🙂

  8. hanscke zegt:

    Het is alsof er dan vleugels komen als er echt iets gooed wil.
    Leuk dat je er weer bent.

  9. R van InR zegt:

    Ik speel helaas geen muziek, maar dans er graag op.

  10. Irene zegt:

    Trombone lijkt mij niet zozeer een solo-instrument, komt dat wel eens voor, een trombonesolo?

    • aargh zegt:

      volgens mij hebben alle instrumenten wel eens een solo, maar hoe lager hoe minder vaak dat voorkomt denk ik. Je kunt op een trombone ook niet alles wat je op bijvoorbeeld een toets- of snaarinstrument wel kunt, veel versieringen en snelle loopjes zijn ondoenlijk. te veel heen en weer geschuif.

  11. Marjan zegt:

    Ik las veel te snel. Dacht dat het over ‘trombose’ ging.

Geef een reactie

