blote poten

Mocht u denken dat ik nog steeds in Kerkrade zit: dat is niet zo. Gisteren bijvoorbeeld was ik op Schiermonnikoog, dat is weer heel wat anders. Eigenlijk had ik iemand een vage toezegging gedaan dat ik zondagmiddag in een kerkje zou zitten voor weer een bijzonder (deze keer middeleeuws) concert, maar op schittterende herfstdagen als gisteren beschouw ik het als een doodzonde om in kerken te gaan zitten.

De wandeling ging ditmaal door de Kobbeduinen, een prachtig natuurgebied waar de meeste mensen toch maar niet in gaan omdat de fietspaden daar stoppen en de wandelpaden nogal vochtig zijn. Nogal erg vochtig, niet alleen door de regen, de zee komt er af en toe even binnen. Vóór ons keerden mensen terug omdat de paden eigenlijk onbegaanbaar waren. Dat waren ze helemaal niet hoor, ze waren alleen onbegaanbaar voor mensen die schoenen aan hebben en die die schoenen droog willen houden. Dat is in de Kobbeduinen onmogelijk. Wij deden ze gewoon uit en daarna wilden we ze de hele dag niet meer aan.


De eerste stap  in de blubber is een beetje griezelig maar al snel merk je hoe lekker het is. Zwarte prut die tussen je tenen door omhoogkrult, warme modder, koud slik, verende grond, hard zand, glibberlaagjes, moeraswater, helder zeewater, graspaden, het voelt steeds weer anders. Als ik op dat eiland woonde dan zou ik me zeer waarschijnlijk bekeren tot het barefooterisme. Aangezien ik totaal ongeschikt ben voor het bewonen van een eiland, ik heb nu eenmaal stadslucht nodig, komt er ook dit keer niks van de bekering. Ik heb er zondag gewoon even maximaal van genoten en ben ‘savonds keurig geschoeid teruggegaan naar Stad.  En om heel eerlijk te zijn: in onze eigen ecozone durf ik helemaal niet blootsvoets te lopen want daar prikt alles.
Nog een mensloos plaatje omdat het zo mooi was.

Dit bericht werd geplaatst in lekker, natuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op blote poten

  1. Jetske zegt:

    Voor iemand die zo goed schrijft, kun je verdienstelijk fotograferen, getuige het onderste plaatje. 🙂
    De benen zijn net zo blond als het haar.
    Modder, slik er zijn mensen die daar veel geld voor neerleggen voor een dergelijke schoonheidsbehandeling.

  2. ria zegt:

    Mooi, ’t lijkt wel een beetje op de kleine duintjes waar ik het weleens over heb. Gelijk heb je hoor, die kerk komt weer weleens als het regent 😉

  3. Hendrika zegt:

    Mooimooi, wat een ruimte op Schiermonnikoog.

  4. Sjoerd zegt:

    Genieten kan soms zo mooi zijn…

  5. Thérèse zegt:

    Oooooooo wat mooi daar en zo heerlijk op blote voeten en dito poten. Schiermonnikoog schrijf ik op mijn verlanglijstje.

  6. Margo zegt:

    Het is zo heerlijk op Schiermonnikoog en je foto’s laten precies dat zien.

  7. Laurent zegt:

    Het lijkt me wel leuk om eens op een eiland te wonen.

  8. Daar kan geen geconstrueerd blote voetenpad tegenop. 🙂
    Wat zijn we toch (nog) rijk met zo’n prachtig Waddengebied op korte afstand.

  9. Michel zegt:

    Daarom ga ik dus naar Vlieland, als kind al. Vroeger wilde ik er gaan wonen, maar nu was ik er na 3 dagen weer uitgekeken, na het eiland gevoel maximaal genoten te hebben. Met een voldaan gevoel de boot terug naar de wal genomen. Het moet niet “gewoon” worden, anders geniet je er niet meer van..

  10. lien zegt:

    Ik ben een Amelandganger maar Schier kan ik me ook goed herinneren en dat gevoel van je blote poten kan ik me helemaal voor de geest halen. Je hebt wél móoie poten trouwens 🙂

  11. jan zegt:

    Jaaaah aargh, dat is nou wat ik bedoel met lange wandelingen. Daar kan echt geen fiets tegenop. 🙂

  12. Thérèse zegt:

    Ik las even Lien en dacht toen: Ja, ze heeft gelijk. Je hebt mooie, zeer ranke en sierlijke poten. En mooi wit is niet lelijk, helemaal niet.

Geef een reactie

