Dwaling

Het was gisteren eigenlijk heerlijk weer. Niet koud, niet héél nat en lekker woest, fietsen kon nog net. Ik nam zoals wel vaker een omweg naar de supermarkt, buiten Hoogkerk om, langs het Hoendiep.
Plotseling hoorde ik boven het geraas van de wind flarden stemgeluid, iemand schreeuwde. Een grof en ongecontroleerd boos geschreeuw leek het, als van iemand die een kwade dronk heeft. Ik voelde meteen alle alarmsystemen in werking komen. Waar, wat, hoeveel, hoe ernstig?
Toen ik de flauwe bocht om ging zag ik de jongen lopen, in zijn eentje. Hij had zich net opzij gedraaid en hij gaf weer een brul tegen de wind in. Ach ja natuurlijk, dat schijnen meer mensen te doen. Lekker alle boosheid, verdriet of  frustratie uitschreeuwen tegen de storm, of aan het strand tegen de zee.  Volkomen ongevaarlijk therapeutisch schreeuwen is dat.
De jongen draaide zich weer naar voren en zag mij. Dat is natuurlijk niet leuk, loop je net zo lekker jezelf leeg te schreeuwen komt er een pottenkijker aanfietsen. Om het hem makkelijker te maken richtte ik mijn blik peinzend op het  Hoendiep af alsof ik zo in gedachten was dat ik hem niet eens had opgemerkt, maar ik weet niet of hij dat geloofde. Op het moment dat ik hem passeerde  riep hij weer, een beetje klaaglijk: Koekieeee, kom nou! Koekieeeeeee! Haha, goeie! In geen velden of wegen iets of iemand te zien die de naam Koekie zou kunnen dragen. Grijnzend fietste ik verder.
 
Weer en stuk verderop liep een oudere man met een wollen mutsje op, de handen wat kleumerig in de zakken van zijn jas. Naast hem klom een poedel uit de berm bij het kanaal, hij veegde druk zijn poten af aan het gras een hobbelde toen de man voorbij zonder hem een blik waardig te keuren. Dus toch niet de poedel van deze man? Koekie! De grijns op mijn gezicht verbreedde zich vanzelf, de man keek mij aan en lachte stralend terug.

Dit bericht werd geplaatst in mensen. Bookmark de permalink .

5 reacties op Dwaling

  1. Sjoerd zegt:

    Haha, niks zeggen en hard doorrijden…

  2. ria zegt:

    Koekie was lekker even een stukje zwemmen begrijp ik. Wat een naam voor een hond 🙂

  3. lien zegt:

    Nog een lach van mij er bij 🙂

  4. Ja, als je je hond -voor zover de gemiddelde poedel die naam mag dragen tenminste- zo’n naam geeft, dan vraag je natuurlijk om vluchtgedrag. 🙂

  5. Jetske zegt:

    En toch is het in dit computertijdperk een hele gebruikelijke naam, het poedeltje heet geen koekieeeee, maar toch echt cookie.

Geef een reactie

