Crunchy libel

Jopie is een sportief katertje en hij houdt van hartige knabbels. Dat is een dodelijke combinatie voor de insecten rondom ons huis. In het voorjaar heeft hij geoefend met vliegen en bijen die achter de ramen gevangen zaten. Om de haverklap hoorden we Jopie tegen het raam knallen, vaak sprong hij meer dan een meter hoog en altijd was het raak. Bijen zijn blijkbaar lekker om op te eten, of misschien geven ze alleen een grappig mondgevoel maar hij ving ze graag. Hij kon ook heel mooi rondlopen met een zoemende bij tussen zijn lippen, het succesvolle roofdier, fier rechtop en de ogen fonkelend.
Tegenwoordig houdt hij zich vooral bezig met vlinders en libellen in de vlucht. Vlinders zijn lastig, die fladderen zo onvoorspelbaar en daarom grijpt hij er wel eens naast, maar libellen plukt hij zo uit de lucht. Vanmorgen zat ik net lekker met mijn kopje koffie te kijken naar zo’n enorm geval, model traumahelikopter, dat op weg was naar een afspraak in de ecologische zone, toen ik Jopie voor mijn neus langs zag flitsen. En ja hoor, hij had hem. Ik schoot verontwaardigd overeind, Jopie schoot behendig met libel onder de vlonder. Daar kan niemand hem pakken en dat weet hij.

Even later vloog er nog zo’n zelfde  libel voorbij, misschien wel  de partner van het verslonden exemplaar. Hij ging zitten op de kattenstaart waar ik hem mooi kon fotograferen.

 

Toen hij opvloog zag ik Jopie verstrakken, ik heb hem meteen bij z’n lurven gepakt en binnen gezet. Met de deur dicht. Voorlopig huisarrest als de zon schijnt anders vist hij mijn hele ecozone leeg.

Dit bericht werd geplaatst in ecologische zone, katten, natuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Crunchy libel

  1. Sjoerd zegt:

    Zo’n lief onschuldig beest opsluiten die gewoon zijn natuur volgt…

  2. Thérèse zegt:

    Tja……..wat is belangrijker…..een ecozone of een hypergezondsportief kattebeest???

  3. Jetske zegt:

    Dus Jopie mag volgende week de hele week naar buiten.

  4. aargh zegt:

    Hij spookt nu al de hele avond buiten rond, in het donker. De vlinders en de libellen slapen.

  5. ria zegt:

    Oei wat ben jij streng zeg 😉
    Nachtvlinders zijn er ook heel veel hoor, en misschien zijn die nog wel veel lekkerderder 😛

  6. Irene zegt:

    Niet te veel ingrijpen in het ecologisch evenwicht hoor. Jopie is hard nodig voor het in toom houden van de libellenstand, anders eten die te veel kleine vliegjes zodat de larven daarvan weer het voedsel opeten van de kruipneusdopkever of weetikveel en dan is de hele kringloop verstoord.

  7. boerin zegt:

    OT: ha, je hebt me gevonden op WordPress. Ik ben nog niet helemaal ingericht, hier en daar ontbreken nog de juiste vinkjes, wordt aan gewerkt.

  8. Gelukkig hebben wij te weinig vlinders en libellen in de tuin om ons een kat te kunnen permitteren. 🙂

  9. Laurent zegt:

    ‘Model traumahelikopter’, hahaha! Jopie zou het goed hebben in Michigan, daar vliegt me wat rond! Mary had ooit ook twee katers, maar die sleepten hele konijnen naar binnen en daar kon Mary niet tegen.

  10. Michel zegt:

    Ik verdenk Jopie van het hebben van PVV sympathieën. Hij zorgt zelf wel dat de ecologische hoofdstructuur naar de mallemoer gaat in Stad 🙂

    • aargh zegt:

      Jopie is volstrekt a-politiek, hij is meer van het Bommeliaanse soort: zielstevreden, onbenullig en vrolijk, met een onstuitbare ijver alles killend wat niet te groot voor hem is.

Geef een reactie

